مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با علف کش رانداپ و کاربردهای آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی سم رانداپ یا گلایفوسیت

رانداپ (RoundupSL41%) نام تجاری سم علف کشی به نام گلایفوسیت است . گلایفوسیت علفکشی از گروه اسید فسفونیک (نمک ایزوپروپیل آمین) است که برای کنترل کلیه گیاهان هرز(نازک برگ و پهن برگ) یکساله و چندساله در باغات و زمینهای زراعی و غیر زراعی بصورت مایع قابل حل در آب(SL41%) فرموله می‌شود. ماده تجارتی آن پس از 2 سال نگهداری در حرارت 60 درجه سانیتگراد تا 5 درصد از بین می‌رود، نمک محلول آن در اثر تماس با فولاد گوانیز و یا بدون پوشش ممکن است واکنش داده و گاز هیدروژن که بسیار آتش زا است تولید می‌شود.

در آب 25 درجه به میزان یک درصد حل می‌شود (املاح آمین و فلزات قلیایی براحتی در آب حل می‌شود). گلایفوسیت و نمکهای آن غیرقابل تبخیر (فشار بخار گلایفوسیت عملاً صفر است) و در مقابل نور و هوا پایدار است. این ترکیب در خاک توسط میکرو ارگانیزمها تجزیه می‌شود و در صورت تماس با خاک به سرعت خواص خود را از دست می‌دهد. بعد از 16 هفته کمتر از 3 درصد مقدار مصرف شده قابل اندازه گیری است. شدیداً جذب سطحی خاک شده و شسته نمی شود، همچنین در خاک نیز خاصیت جابجایی ندارد.

حاصل تجزیه آن دی اکسید کربن، آب، نیترات و فسفات است، بنابراین باقیمانده ندارد و پس از مصرف میتوان اقدام به کاشت نمود. برای ماهی سمی نیست. گلایفوسیت سریعاً بدون تغییر از بدن دفع شده و در بافت تجمع نمی یابند، برای انسان سمیت کمی دارد. (این ترکیب در حرارت کمتر از صفر درجه نگهداری نشود و در صورت انجماد ظرف محتوی سم را در دمای 22 درجه نگهداری و بهم زده شود).

بیشتر بخوانید  آموزش چگالی مواد و محاسبه آن به زبان ساده

سم

مکانیسم اثر رانداپ یا گلایفوسیت

ماده موثره علف کش رانداپ ماده ای است به نام گلایفوسایت است و علفکشی است سیستمیک و غیر انتخابی(عمومی) که پس از سبز شدن علف هرز (Post-emergence) استفاده می‌شود. این ترکیب از طریق برگها و قسمتهای سبز گیاه جذب شده و روی آنزیمهای مختلف اثر می کند و در تشکیل اسیدهای آمینه و سایر ترکیبات شیمیایی داخلی گیاه ایجاد اختلال می کند (چون از قسمتهای چوبی شده گیاه جذب نمی شود لذا میتوان براحتی در اطراف تنه درخت پاشید).

بازدارنده آنزیم (PSPS (5-enolpyruvylshikimate–3-phosphate synthesis است که از سنتز اسیدهای آمینه آروماتیک ضروری، برای ساخت پروتئین جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که اثر گلایفوسیت یک هفته تا ده روز پس از سمپاشی کامل می شود و برای مشاهده کارایی لازم باید عمل سمپاشی در دوره رشد و فعالیت گیاه هرز انجام شود.

موارد مصرف رانداپ یا گلایفوسیت

علفکش سیستمیک است که بصورت غیر انتخابی عمل نموده و روی تمام علفهای هرز و درختچه ها مؤثر است. حتی علفهای هرز دائمی رشد یافته و تثبیت شده را هم از بین می برد. همیشه برای علفهای هرز یکساله جوان باید مقدار کمتر و برای علفهای هرز دائمی و قدیمی بیشترین مقدار سم مورد استفاده قرار گیرد.

کارایی بالای گلایفوسیت در از بین بردن اندامهای زیرزمینی مثل ریزوم و ریشه گیاهان دائمی زمانی است که کاربرد آن در پایان رشد رویشی و آغاز گلدهی باشد. همچنین در زمان مصرف سم بایستی علفهای هرز شاداب و در حال رشد فعال بوده و در شرایط گرم و خشک بهتر است قبل از سمپاشی آبیاری صورت گیرد. باید توجه داشت که ذرات این سم روی شاخ و برگ، قسمتهای سبز گیاه و پا جوش درختان و مزارع مجاور (بواسطه بادبردگی) پاشیده نشود.

بیشتر بخوانید  آیا می دانید نماد کدام بیماری با روبان های رنگی است؟

همچنین مدت زمان بین عمل سمپاشی و عملیات خاکورزی حداقل باید پنج روز باشد. گلایفوسیت بوسیله شیره گیاه به اندامهای زیر زمینی علفهای هرز (ریشه، استولون و غده) منتقل می شود. این ترکیب برای کنترل علفهای هرز نازکبرگ و پهن برگ یکساله و چند ساله در باغات میوه و مرکبات، تاکستانها، مزارع نیشکر، زمینهای زراعی پس از برداشت محصول، اراضی غیر زراعی، جویها و کانالهای آبیاری استفاده می شود. افزودن 2 درصد سولفات آمونیم خاصیت علفکشی گلایفوسیت را افزایش می دهد. همچنین کاهش حجم محلول سمپاشی تا 200 لیتر در هکتار تاثیر این علفکش را می افزاید.

آفت کش

بهترین زمان مصرف علف کش رانداپ

افزودن برخی از کودهای شیمیایی از جمله سولفات آمونیوم به علف کش رانداپ می تواند اثر سم را افزایش و همچنین از مقدار مصرف سم بکاهد. مخلوط کردن کامل سم با آب و همچنین ایجاد پوشش یکنواخت از محلول سم روی علفهای هرز بمراتب کارآیی سم را افزایش خواهد داد.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند بهترین موقع استفاده از رانداپ هنگام گلدهی علفهای هرز است مطالعات نشان داده که هر چه مبارزه در مراحل جوانی و در مراحل اولیه رشد و نمو علفهای هرز انجام شود درصد موفقیت بمراتب بیشتر از زمانی خواهد بود که علف هرز به رشد و نمو کامل رسیده و به مرحله تولید بذر رسیده است. همچنین بهترین زمان استفاده از رانداپ چند روز پس از آبیاری است که زمین در حد رطوبت مناسب باشد.

سازگاری طبیعی رانداپ

به صورت غیر انتخابی عمل نموده و با هیچ محصولی سازگار نیست و باید طوری استفاده شود که به محصول اصلی خسارت وارد نشود. این ترکیب را نباید با سموم دیگر- بخصوص علفکشها – کودهای شیمیایی و مویان مخلوط نمود ولی برای حصول نتیجه بهتر زیر نظر کارشناس می توان همراه با فری گیت مصرف نمود. همچنین برای کاهش مصرف و تأثیر بهتر توصیه می شود مقدار لازم سورفکتانتهای مجاز و یا 1/5 تا 2 کیلوگرم سولفات آمونیم به ازای هر صد لیتر آب با محلول سم مخلوط شود.

بیشتر بخوانید  شعب بانک کارآفرین در زاهدان به همراه آدرس و تلفن

توجه : موارد توصیه شده، از منابع معتبر و مختلف خارجی و داخلی(کتب ، مقالات و بروشورها) استخراج گردیده و صرفا به منظور آشنایی کارشناسان و کشاورزان محترم با جنبه های مختلف کاربرد این سم می باشد. لذا پیشنهاد می شود که همیشه توصیه سازمان حفظ نباتات را در اولویت قرار دهند. در مورد توصیه های فنی انجام آزمایش قبلی در سطح کوچک قبل ازمصرف توصیه می گردد.

در ضمن مسائل و نکات مذکور کلی بوده و بستگی به شرایط محیطی و امکانات موجود دارد. چون شرکت تولیدکننده از نحو شرایط نگه هداری، زمان مصرف، مقدار دز مصرفی، چگونگی مصرف، شرایط جوی محیط و اختلاط آن با سایر سموم و ترکیبات شیمیایی توسط مصرف کننده بی اطلاع می‌باشد، لذا هیچگونه مسئولیتی متوجه تولید کننده نمی‌باشد. همچنین فروش و مصرف این سم بدون نسخه گیاهپزشکی ممنوع می باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

آیا در مورد سم خطرناک گلایفوسیت اطلاعاتی دارید ؟ محصولات تراریخته

سم سوین و موارد مصرف این سم

درباره سم السمک چه میدانید

separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *