مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آداب اهل سنت در عید قربان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: برای مسلمانان دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان است که به یاد حضرت ابراهیم و فرزندش اسماعیل جشن گرفته می شود و این جشن آداب و رسوم خاصی دارد.

اهل سنت که به سنی ها و سنی ها نیز معروف هستند یکی از دو دین اصلی اسلام هستند که جمعیت زیادی از مسلمانان را تشکیل می دهند. شیعه و سنی به طور کلی مشترک هستند و فقط در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند.

عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که آداب و رسوم خاصی در بین مسلمانان به ویژه اهل سنت دارد. بنابراین اهل سنت برای عید قربان چندین روز مراسم عمومی ویژه در نظر می گیرند.

آداب و رسوم قربان بایرام

اهمیت عید قربان در میان اهل سنت

عید قربان یکی از مهم ترین اعیاد در بین تمام مسلمانان جهان است. در تقویم قمری اسلامی، عید قربان مصادف با دهمین روز ماه ذیحجه است و در کشورهای اسلامی تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز جشن می گیرند.

از انس روایت شده است که هنگامی که پیامبر (مردم مدینه) به مدینه آمدند، دو روز به خوشی و شادی پرداختند. پیامبر فرمود: «خداوند به جای آن دو روز بهتر برای شما قرار داده است، روز عید قربان. – فطر.» و روز عید قربان» (حدیث صحیح – سنن نسایی شماره 1556)

در این روز ابراهیم (ع) موفق شد فرزندش اسماعیل را قربانی کند و خداوند قوچی را فرستاد تا او را به جای پسرش قربانی کند و این سنت قربانی متولد شد. هم مسلمانان شیعه و هم سنی این عید را جشن می گیرند و قربانی می کنند.

بیشتر بخوانید  رونمایی مسی از شماره پیراهنش در پاری‌سن‌ژرمن به یاد بارسلونا + عکس- اخبار فوتبال جهان - اخبار ورزشی تسنیم

وقف در عرفات از نظر اهل سنت

امامیه شیعه می گوید: وقف در عرفات از ظهر روز نهم ذی الحجه تا مغرب از ارکان حج است و هر که این وقف را نفهمد، حج باطل است. آنچه ركن است در سرزمين عرفات بماند اگر چه كم باشد; پس اگر کسی به عرفات نرود، رکن را ترک کرده است. (موسوی شاهرودی، سید مرتضی، ص 173-174)

مذاهب اهل سنت در آن زمان نظرات متفاوتی دارند; برخی آن را لحظه غروب آفتاب شب دهم تا طلوع فجر روز عید می دانند (حج و عمره در آیینه فقه تطبیقی، ص 237) یا از طلوع فجر روز نهم ذی الحجه تا طلوع فجر آن روز. عید (حج و عمره در آیینه فقه تطبیقی). ، پ. 237) و گروهی دیگر از غروب آفتاب روز نهم ذی الحجه تا طلوع فجر روز دهم، هر چند لحظه ای حاضر باشد. (الفقه علی المهبه الخمسه ج 1 ص 278 ).

ایستاده در عرفات

ذکر و فضایل در روز عید

نقل شده است که عبدالله بن عباس و دیگر اصحاب رسول خدا تکبیر عید فطر را بعد از نماز صبح روز عارفه آغاز کردند و بعد از نماز عصر روز آخر تشریک آن را به پایان رساندند.

ابوهریره، عمر، عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمر در بازار، بعد از نماز، قبل از خواب، در حال نشستن و راه رفتن مشغول خواندن تکبیر بودند. (صحیح بخاری- شماره 969-970)

عبدالله بن عمر گفت: رسول خدا با اصحابش رفتند تا هر دو تکبیر عید را با صدای بلند بخوانند. (حدیث صحیح – سنن بیهقی شماره 5925)

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی مهم از نرخ ارز در روزهای آینده | قیمت دلار، امسال با چه رقمی بسته می‌شود؟

کیفیت نماز عید قربان

نماز عید قربان دو رکعت است، بعد از تکبیره الحرام و استفتاء هفت تکبیر دیگر می گوییم و در رکعت دوم بعد از تکبیر عبور (برخاستن از سجده) می گوییم. پنج تکبیر دیگر…) و سوره حمد را بخوانید، در میان تکبیرات حمد و ثنای خدا را می کنیم. ((سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله اله و الله اکبر)) و بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم صلوات می فرستیم. (لغت نامه الکبیر الطبرانی – صحیح حدیث شماره 9519)

نکته: نماز عید را کسانی که با امام به نماز عید نمی آیند و خانم هایی که در منزل هستند می توانند بخوانند. (صحیح بخاری/ شماره 987)

اگر به نماز جماعت (نماز عید قربان) نرسید، تعداد رکعت های نماز و شکل آن به هیچ وجه تغییر نمی کند، چنانکه انس رضی الله عنه گزارش کرده است. (حدیث حسن – سنن بیهقی شماره 6031)

دعای کربان بایرام

آداب اهل سنت در عید قربان

اهل سنت در عید قربان آداب و رسوم زیر را دارند:

چند روز مانده به فرا رسیدن عید قربان، خانواده های اهل سنت خانه و اطراف خود را نظافت و غبارروبی می کنند و برای جشن عید بزرگ اسلامی آماده می شوند.

پوشیدن لباس نو

خانواده های اهل سنت قبل از عید قربان لباس نو تهیه می کنند و در شب عید غسل می کنند و همه مردم لباس نو می پوشند.

نماز عید

یکی از کارهایی که هر مسلمانی در این روز باید انجام دهد و از ثواب بزرگ الهی بهره مند شود، خواندن نماز عید قربان در مساجد و مساجد است. مؤذن صبح روز عید هنگام طلوع آفتاب مردم را به نماز در مسجد فرا می خواند و پس از شستن و پوشیدن لباس نو در کنار هم می ایستند تا در مسجد نماز بخوانند.

بیشتر بخوانید  اقتصاد دولتی فسادزاست/نظام بودجه‌ریزی و بانکی باید اصلاح شود

نماز عید شامل دو رکعت است که در رکعت اول هفت تکبیر و در رکعت دوم پنج تکبیر خوانده می شود.

مراسم قربان بایرام

گشت در قبور

مسلمانان اهل سنت پس از اقامه نماز به قبرستان می روند و با قرائت قرآن و فاتحه از خداوند برای اموات طلب آمرزش می کنند.

بازدید

پس از نماز، مردم به دیدار بستگان خود می روند و عید را به آنان تبریک می گویند، حجاب ها را پشت سر گذاشته و از یکدیگر طلب آمرزش می کنند. این عید بزرگترین عید مذهبی آنهاست، به همین دلیل بزرگترها سعی می کنند به کوچکترها عیدی بدهند.

سنت قربانی کردن

در روز دهم ذی الحجه اهل سنت قربانی را ذبح کردند و گوشت را به سه قسمت تقسیم کردند، یکی برای نیازمندان، یکی برای مهمانان و دیگری برای خانواده.

پیامبر صلی الله علیه و آله در روز عید قربان قبل از نماز چیزی نخورد تا از نماز برگشت. نظر علما این است که بعد از نماز عید، غذای خود را از گوشت قربانی خود شروع کند. (فتح البی شرح حدیث 955 صحیح بخاری)

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *